Ασφάλεια σε Κατασκευαστικές Εργασίες:
Πράγματα που Δεν Σου Είπε Ποτέ Κανείς

Έργο σε εξέλιξη
(και γιατί ακόμα και ένα “Εξοικονομώ” θέλει σοβαρή μελέτη)
Νομίζεις ότι εργοτάξιο σημαίνει καράβι με γερανούς και κράνη παντού;
Λάθος.
Εργοτάξιο είναι κι εκεί που αλλάζεις κουφώματα, μονώνεις ταράτσες ή πελεκάς σοβά για να βάλεις θερμοπρόσοψη.
Και μάλιστα, με πρόγραμμα όπως το Εξοικονομώ, η νομοθεσία είναι σαφής:
📌 1. Ποιοι έχουν την ευθύνη (ναι, ακόμα κι αν δεν είσαι εργολάβος)
Ο κύριος του έργου (συνήθως ο ιδιοκτήτης) έχει τη βασική ευθύνη για την υγεία και ασφάλεια κατά την εκτέλεση των εργασιών.
Αν ορίζει εργολάβο ή υπεργολάβους, τότε πρέπει να προβλέψει τεκμηρίωση, να ορίσει Συντονιστή Ασφαλείας και να διασφαλίσει την ύπαρξη ΣΑΥ – ΦΑΥ και ΜΕΕΚ.
Αν ορίζει εργολάβο ή υπεργολάβους, τότε πρέπει να προβλέψει τεκμηρίωση, να ορίσει Συντονιστή Ασφαλείας και να διασφαλίσει την ύπαρξη ΣΑΥ – ΦΑΥ και ΜΕΕΚ.
Δεν αρκεί να πεις “το κάνει το συνεργείο”. Αν συμβεί ατύχημα, η ευθύνη επιστρέφει σε σένα.
📌 2. Τι προβλέπεται για τις μικρές ενεργειακές εργασίες;
Το “μικρό” δεν σημαίνει “ασφαλές”.
Αν το έργο απαιτεί οικοδομική άδεια ή ΕΕΜΚ, ή αν εργάζονται ταυτόχρονα πάνω από ένα συνεργείο, τότε είναι υποχρεωτική η σύνταξη:
Αν το έργο απαιτεί οικοδομική άδεια ή ΕΕΜΚ, ή αν εργάζονται ταυτόχρονα πάνω από ένα συνεργείο, τότε είναι υποχρεωτική η σύνταξη:
Σχεδίου Ασφάλειας και Υγείας (ΣΑΥ)
Φακέλου Ασφάλειας και Υγείας (ΦΑΥ)
Μελέτης Εφαρμογής Μέτρων για την Υγεία και Ασφάλεια (ΜΕΕΚ)
Και στο “Εξοικονομώ” σχεδόν πάντα συντρέχουν οι παραπάνω λόγοι.
📌 3. Ποιος κινδυνεύει αν δεν υπάρχει εφαρμογή των προβλεπόμενων μέτρων σύμφωνα με τη νομιθεσία;
Όλοι:
Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου
Ο μηχανικός
Ο εργολάβος
Ακόμα και οι περαστικοί σε περίπτωση ατυχήματος
Αν γίνει ατύχημα και δεν υπάρχει ΜΕΕΚ ή ΣΑΥ – ΦΑΥ, τότε το έργο θεωρείται παράνομο ως προς την ασφάλεια.
Η ασφάλιση δεν καλύπτει, τα πρόστιμα είναι υψηλά, και το βάρος πέφτει ατομικά σε κάθε εμπλεκόμενο.
Η ασφάλιση δεν καλύπτει, τα πρόστιμα είναι υψηλά, και το βάρος πέφτει ατομικά σε κάθε εμπλεκόμενο.
📌 4. Γιατί το κράνος δεν σώζει αν η μελέτη είναι πρόχειρη.
Ένα κράνος είναι μέτρο προστασίας.
Αλλά χωρίς μελέτη, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους πραγματικούς κινδύνους:
Αλλά χωρίς μελέτη, δεν υπάρχει πρόβλεψη για τους πραγματικούς κινδύνους:
Ηλεκτρολογικοί πίνακες χωρίς σήμανση
Πρόσβαση σε ταράτσα χωρίς προστασία
Εργασία σε ύψος χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό
Η μελέτη είναι ο σχεδιασμός της πρόληψης. Το κράνος είναι απλά το τελευταίο φίλτρο. Καλό, αλλά όχι αρκετό.
📌 5. Πώς να οργανώσεις σωστά το “μικρό” σου έργο, ώστε να μην πληρώσεις “μεγάλο” τίμημα
✔️ Συμβουλέψου τεχνικό με εμπειρία σε ΥΑΕ
✔️ Ζήτησε προσφορά για ΜΕΕΚ / ΣΑΥ – ΦΑΥ πριν ξεκινήσει το έργο
✔️ Μη βασίζεσαι μόνο στο συνεργείο — εκείνοι έχουν άλλα στο μυαλό τους
✔️ Κράτησε τον φάκελο σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή
✔️ Και θυμήσου: η ασφάλεια δεν είναι "διατύπωση", είναι άμυνα.
✔️ Ζήτησε προσφορά για ΜΕΕΚ / ΣΑΥ – ΦΑΥ πριν ξεκινήσει το έργο
✔️ Μη βασίζεσαι μόνο στο συνεργείο — εκείνοι έχουν άλλα στο μυαλό τους
✔️ Κράτησε τον φάκελο σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή
✔️ Και θυμήσου: η ασφάλεια δεν είναι "διατύπωση", είναι άμυνα.